Mitt lärkontrakt

Tjänsteperspektiv: Blogg –> Twitter –> Podcast

  • Jag bloggar om Twitter.
  • Jag twittrar om Podcast.
  • Jag podcastar om bloggar.

Kurslitteratur:

Blogg:

– Jonströmer, Anna. (2006). Bloggning. Docendo Sverige AB.

Podcast:

– Ström, Pär (2010) Sociala Medier, Gratis marknadsföring och opinionsutbildning. Liber AB.

– Åkerlund, Dan (2008) Publicistiska arbetssätt i skolan. Studentlitteratur.

Internet källor:

Twitter:

Alfvegren, Helen (2011). Guide till Twitter. (Elektronisk).

Tillgänglig: < http://www.helalf.se/2011/01/25/guide-till-twitter/ (2011-04-12)

Twitter (2011). (Elektronisk).

Tillgänglig: < http://twitter.com/> (2011-04-12)

-Ohsohightech (2009). Vad är Twitter och hur använder man det? (Elektronisk)

Tillgänglig: < http://ohsohightech.se/vad-ar-twitter/> (2011-04-11)

-Socialwebb.se (2010). Vad är Twitter? (Elektronisk)

Tillgänglig: < http://socialwebb.se/twitter/vad-ar-twitter/ > (2011-04-11)

-Fokus (2010). Kvitter. (Elektronisk)

Tillgänglig: < http://www.fokus.se/2010/11/kvitter/ > (2011-04-11)

I min essä kommer jag att fokusera på: Marknadsföring via sociala medier, jag tänkte inrikta mig på Twitter. (Har hittat en vetenskaplig artikel samt bok om detta, boken är den som står under kurslitteratur som behandlar detta ämne, Pär Ströms bok: Sociala Medier, Gratis marknadsföring och opinionsutbildning).

Vetenskaplig artikel:

– Jansen, Bernard J.  Zang, Mimi. Sobel, Kate & Chowdury, Abdur. (2009). Micro-blogging as Online Word of Mouth Branding. (Elektronisk). The Pennsylvania State University, University Park, PA, USA. Tillgänglig: < http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1520584 > (2011-05-13)

7 kommentarer »

  1. tjenare! javisst är det lite lurigt! Det finns ju så mycket man vill lära sig mer om. Men du har mitt stöd iaf, heja heja! 😀

    • Tjenare! Ja det är riktigt lurigt när man sitter och försöker komma på vad som finns, frågan är om jag vill använda wiki? Hmm… Tack för stödet, då vet jag vems axel jag ska luta mig emot när jag behöver stöd och ev. hjälp 😛

  2. Lennarth Said:

    Du är på rätt väg. Den tredje punkten kan du formulera som Vet jag inte ännu men det handlar om bloggar.
    Richardssons bok är OK som litteratur.

    I veckan kommer lite inlägg om olika tjänster, kanske kan de vara till hjälp för din fortsatta planering.
    Då kommer också ett inlägg om vikten av tjänstens karaktär. T.ex. så är Wiki ett verktyg för många användare som kan editera tillsammans och länka ihop sina bidrag. Det gör att det bästa resultatet uppnås genom att samarbeta med andra. Är det Ok så blir Wiki ett Ok ämne. Ensam med en Wiki… Hm. Det fungerar men kräver kanske lite förklaring hur du ser på wikin och hur du menar att den kan användas. Mer om det kommer i ett inlägg under veckan.

    Om du håller kvar vid Wiki och Podcast (Audiocast?) så blir din kedja
    Blogg om Wiki
    Wiki om Podcast
    Podcast om Blogg

    Och det handlar om texter, (och du använder bilder i din blogg) och ljud vilket visar att du använder fler än en mediaform.

    • Tack för tipset om inläggen om de olika tjänsterna som kommer till veckan. För jag är himla osäker på om jag verkligen vill använda Wiki, så jag får väl fundera vidare tills jag har fått mer kött på benen. Däremot börjar det kännas som att podcast är ett givet alternativ, just nu.

  3. Lennarth Said:

    Ditt lärkontrakt är OK. Litteraturlistan är inte helt korrekt. Där saknas t.ex. Titel. Kika på Harvardmodellen så du får det riktigt i ditt fortsatta arbete.

  4. Lennarth Said:

    Podcast är hel ok som den andra tjänsten så din kedja blogg-twitter-podcast-blogg är OK och även litteraturval för Podcast.

  5. Lennarth Said:

    Den valda artikeln för din essä är OK.
    Du anger en länk till den som kräver inloggning (det är inloggningen som gör att du kan få den gratis)
    ACM har även en publik sida där det går att läsa info om artiklar. Bättre att länka till den sidan.
    http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1520584


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Lämna en kommentar