Tjänst 1, del 1. Vad är Twitter?

Vad är Twitter kan man fråga sig? Jag tänkte börja förklara vad Twitter är. Jag är själv inte så insatt, visst jag vet vad det är. Jag vet att det är en mikroblogg och att många twittrar, men så mycket mer än så vet jag inte. I och med att jag har samlat på mig fakta om Twitter så tänkte jag berätta om det. Jag har ganska nyligen skapat ett Twitter konto hos Twitter, tänkte berätta hur den delen går till i nästa inlägg. Men i denna del kommer jag bara att besvara frågan: Vad är Twitter?

Twitter skapades den 21 mars 2006 av Jack Dorsey, tjänsten blev publik den 15 juli 2006. Tjänsten ägs av företaget Twitter Inc, där Jack Dorsey sitter som ordförande. (Fokus, 2010) Twitter är ett socialt nätverk och en gratis mikroblogg. Du kan jämföra det som en blogg i ”miniformat”. Med miniformat menar jag de ”meddelanden” som du skickar och uppdaterar din Twittersida med, de får endast innehålla som högst 140 tecken. Du kan ungefär se det som en blandning mellan en blogg och en chatt. Dessa snabba och korta meddelanden kallas för tweet, de är ett bra komplement istället för bloggar och e-mail. Man skummar lätt igenom dessa tweets i och med att de är snabblästa. (Socialwebb.se, 2010).

Tweetsen kan handla om allt mellan himmel och jord. Du kan t.ex ställa frågor, dela med dig av dina tankar, berätta vad du gör, ge tips m.m. Du kan även hålla koll på vad dina vänner gör och vad de pratar om. Du kan även följa företag och kändisars vardag. Twitter är även en bra nyhetskälla, då många länkar till intressanta nyheter, som du t.ex kan klicka dig vidare och läsa. Om du följer andra människor via Twitter så fylls din twittersida med deras meddelanden. Twitter är kort och gott en kommunikationskanal och du får ut dina egna tankar enkelt och fort. (Ohsohightech, 2009).

Bildkälla: Piratförlaget

Källförteckning:

-Ohsohightech (2009). Vad är Twitter och hur använder man det? (Elektronisk)

Tillgänglig < http://ohsohightech.se/vad-ar-twitter/> (2011-04-11)

-Socialwebb.se (2010). Vad är Twitter? (Elektronisk)

Tillgänglig < http://socialwebb.se/twitter/vad-ar-twitter/ > (2011-04-11)

-Fokus (2010). Kvitter (Elektronisk)

Tillgänglig < http://www.fokus.se/2010/11/kvitter/ > (2011-04-11)

3 kommentarer »

  1. Hej!

    Jag hade tänkte att lämna en kommentar här om dina inlägg (tycker att din blogg är en av de bästa och mest informativ i kursen!). Jag visste inte så mycket om Twitter precis som dig och det har varit väldigt intressant att läsa lite mer om den ”teoretiska” delen bakom de nya teknologierna som finns på Internet idag. Det är också intressant att tänka på de som nya möjligheter när det gäller marketing och kommunikation (vilket jag tycker är det väldigt spännande)

    Igen, väldigt bra och informativa inlägg du har skrivit! Mycket bra Jobbat! 🙂

    mvh,
    Victor

    • Hej Victor!

      Tusen tack för dina ord 🙂 Du kan nog räkna med att få kommentar tillbaks från mig, såg som hastigast att du har gjort video podcasts, så det ska bli intressant att bland annat få kika in dem efter att jag har uppdaterat mitt lärkontrakt. Då jag inte är så bekant på detta fenomen på den fronten, jag gjorde endast podcasts. Jag kan hålla med dig om att Twitter kan vara intressant att tänka på som nya möjligheter när det gäller marketing och kommunikation. Jag tror att jag äntligen, efter många om och men, har hittat en vetenskaplig artikel om detta som jag funderar på att använda i essän.

      Åter igen, tack för din feedback 🙂

      Mvh Ann-Sofie


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Kommentera

