Tjänst 2. Del 3. Så här fungerar inspelnings-/ ljudredigeringsprogrammet.

Jag tänkte fokusera på att använda Audacity när jag ska spela in mina podcasts om bloggar, jag tänkte i detta inlägg skriva väldigt kortfattat (grundläggande info) om hur man kommer igång med Audacity. 

Först måste du klicka dig in och hämta hem programvaran som finns här –> Audacity. Sedan bestämmer man vilken version man vill tanka hem beroende på vilken plattform man använder. Själv så valde jag Beta versionen Audacity 1.3.13 installer, med tanke på att jag har operativsystemet Windows 7. Härifrån kan du även hämta hem plug-ins till Audacity om du behöver dem, som t.ex ytterligare filter och effekter, MP3 kodare mm. Sedan är det bara att följa installations instruktionerna till Audacity när du installerar det i datorn. (Jag kan dock påpeka att väljer man engelska när man installerar, blir det på svenska när programmet sedan öppnas). När allt är klart kommer det att se ut så här:

(Klicka på bilden om du vill se den i ett större format)

Hur spelar jag in? När du har startat Audacity, trycker du på den röda (rec) knappen för att starta inspelningen som du ska göra. Nu skapas ditt ljudspår.

Hur redigerar jag och ev. tar bort vissa delar i ett inspelat klipp? Du markerar stycket i ljudfilen som du vill ta bort eller kanske rent utav vill lägga till en effekt på som finns i effekt menyn. Vill du ta bort det (för att det kanske var en lång tystnad där) så klickar du bara på delete när du har markerat just det stycket.

Om du inte är färdig med ditt ljudklipp och vill fortsätta jobba med den lite senare kan du gå in under Arkiv och sedan välja Spara projekt som. Sparar du den på detta vis är den inte färdig utan detta är enbart för att kunna öppna upp projektfilen i Audacity igen, för att kunna fortsätta att jobba med den vid ett senare tillfälle. Hur du sparar den via exportera tar jag upp om en liten stund.

När ett ljudklipp är färdigt så kan du även normalisera ljudnivån. Med det menar jag att kunna få ut bästa möjliga ljudnivå på klippet. Det gör du enklast med att gå in under menyn Effekt och sedan väljer du normalisera samt OK. Voilá! Du har nu fått en bättre ljudnivå på klippet. 🙂

För att spara din fil till ett MP3 format, går du in under Arkiv –> Exportera. Sedan döper du din fil vid filnamn samt väljer alternativet MP3 filer vid filformat och klickar på spara. (Innan du klickar på spara så kan du göra inställningar på din MP3 fil, med knappen inställningar… När du har klickat på spara kommer det att komma upp en ruta där du kan redigera metadata. Som ser ut så här:

När du är färdig med din redigering utav metadatat klickar du på OK. Nu kommer denna ruta att poppa upp (i och med att vi inte har installerat Lame plug-in, som behövs för att kunna spara ljudklippet som en MP3 fil). Nu måste vi lokalisera upp Lame filen, enklast är att klicka på Ladda ner om du inte har hämtat hem den. Har du redan hämtat hem installationsfilen för Lame plug-in, installerar du Lame plug-in i datorn. Sedan klickar du på Välj…

Efter det letar upp mappen Lame for Audacity (som du kanske har installerat på C hårddisken), du klickar dig in i mappen och sedan väljer du lame_enc.dll och på knappen öppna sedan OK efter det.

Klart! Nu finns Lame plug-in alltid inne i Audacity, så nu sparas det enkelt till MP3 format nästa gång du ska exportera ditt ljudklipp till en MP3 fil. 🙂

För mer ingående instruktioner av Audacity, hittar du i denna pdf manual på svenska –> Klicka på mig 😉  (Kan ta en liten stund innan dokumentet dyker upp på skärmen)

Källförteckning:

Det enda jag kan hänvisa här är till själva programmet Audacity, då jag har gjort en egen ”walkthrough” till programmet, med egna skärmdumpar när programmet har varit igång. Har inte använt mig utav pdf filen som jag länkade i slutet, i och med att den kan användas för de som vill ha mer djupgående information om programmet Audacity.


1 kommentar »

  1. Metodiefor Said:

    Mycket spännade Fia!!! ska testa det nästa gång 😉


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Kommentera

