Preliminär Essä

Här hittas min preliminära essä i pdf format. Klicka dig vidare på länken för att ta dig dit! —> Marknadsföring via Twitter

Lämna gärna kommentarer och feedback här i bloggen.

Källförteckning:

  • Ström, Pär. (2010). Sociala Medier, Gratis marknadsföring och opinionsutbildning. Liber AB.
  • Jansen, Bernard J. Zang, Mimi. Sobel, Kate & Chowdury, Abdur. (2009). Micro-blogging as Online Word of Mouth Branding. (Elektronisk). The Pennsylvania State University, University Park, PA, USA. Tillgänglig: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1520584 (2011-05-13)
4 kommentarer »

  1. cinasblogg Said:

    Hej Ann-Sofie!

    För mig som aldrig testat Twitter var din essä väldigt intressant läsning. Det märks att du har gjort en grundlig research och du förklarar också på ett tydligt sätt hur tjänsten fungerar.

    Jag undrar däremot hur stort genomslag marknadsföring via Twitter egentligen har. Du skriver att 100 000 svenskar använder tjänsten. Hampus Brynolf, som är senior rådgivare på Intellecta Corporate, har gjort en undersökning (internetworld, 2011) som visar att det endast är 11 000 som twittrar aktivt i Sverige. Med aktiva användare avses här personer som skriver minst ett inlägg om dagen och har gjort så de senaste 30 dagarna. Värt att nämnas är att endast de twitteranvändare som skriver på svenska omfattas av den här undersökningen. Att Twitter ändå är en tjänst att räkna med, beror enligt Brynolf på att det är många som läser inläggen. Mediet är dessutom väldigt snabbt och kan därför få stor genomslagskraft vid aktuella händelser.

    Hur många svenskar som läser twitterinlägg har jag inte hittat några siffror på, men det hade varit intressant att veta. Lönar det sig för ett mindre företag att lägga resurser på att twittra? Även om Twitter är en kostnadsfri tjänst, så måste trots allt någon anställd sköta kontot. Jag antar att det är ungefär som med en blogg; att man måste skriva regelbundet och ofta för att behålla besökarnas intresse? Då är det inte kostnadsfritt längre.

    Då tror jag att företag vinner mer på att behandla människor på ett trevligt och rättvist sätt. Du skriver om Word-of-Mouth. Detta tror jag är ett otroligt kraftfullt verktyg som alltför många företag och anställda glömmer bort. Precis som du skriver så kan information om ett dåligt bemötande spridas väldigt snabbt tack vare sociala medier som Twitter, bloggar och Facebook m.fl. Jag läste i Jon Tängs blogg (Täng, 2010) att han blivit illa behandlad av Bredbandsbolaget och en kort stund efter att han uttryckt sitt missnöje i bloggen hade Bredbandsbolaget kontaktat honom och problemet blev löst lika snabbt som om han vänt sig till tidningarna. Det kanske är mer sådan vardagsreklam företagen borde satsa på. Kan de i sitt dagliga arbete inte leva upp till sina flotta reklamlöften så kvittar de hur mycket tid och engagemang de lägger ner på sociala medier på nätet.

    KÄLLOR

    Täng, Jon (2010). Jag hatar Bredbandsbolaget! [Elektornisk] Tillgänglig: http://jon.tng.nu/2010/03/16/jag-hatar-bredbandsbolaget

    Wass, Fredrik (2011). Så många svenskar twittrar [Elektronisk] Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.366650/sa-manga-svenskar-twittrar

    • Hej Carina!

      Tack för dina ord. 🙂 Detta var intressant fakta. Nu när jag har satt mig ner och läst detta, börjar jag bli mer och mer konfundersam över vilken källa man egentligen ska lita på. När jag läste om Hampus undersökning, slog det mig en tanke att hans siffror även inte kanske riktigt stämmer. Det framgår att hans tillväggångasätt var via språkanalys att endast plocka ut de som skriver på svenska. Det finns även svenskar som skriver på engelska därute i och med att en del har även utländska följare som följer dem, om de då skriver på svenska så kommer inte de att förstå dem. (vilket du nämnde). Ska dessa svenskar inte få vara med i undersökningen? Hade det inte varit bättre att göra en undersökning och sålla ut alla konton som har blivit registrerade i Sverige? Och microsoft hade ännu ett högre antal svenskar än det jag hade skrivit om i min essä. Hos Microsoft framgår det inte hur de har analyserat fram dessa siffror. Så just nu så är jag riktigt fundersam över vilken av dessa tre källor jag nu ska lita på. Men jag tänkte ta med det du hade tipsat om, det var intressant som sagt. Samtidigt skulle jag också vilja påstå, de som inte twittrar aktivt, en liten % utav dessa kanske är inne på twitter aktivt och läser dem som de följer. Ska inte dessa twittrare räknas som aktiva? Det är dock bara en liten fundering som jag har, som verkar vara omöjligt att lyckas få fram ett svar på.

      Där har du en poäng i ang. ett mindre företag som du påpekade om. Mina egna tankar gick mest kring om ett företag har väldigt många följare så borde det kunna löna sig att lägga en viss liten resurs på Twitter. Har man däremot bara nån enstaka följare så lönar det sig inte att vara därute överhuvudtaget.

      Word-of-mouth är som du säger ett riktigt kraftigt verktyg, som många glömmer bort, skulle jag tro. Det finns ju något enstaka ställe som man kan registrera sig på ute på nätet, där man får hem produkter till sig som man ska prata om med sina vänner och även dela ut produkter ifrån ett företag, gratis. Sedan efter ett tag ska man fylla i en blankett, vad de i överlag har tyckt om produkten som man meddelar till företaget. Då får de veta om produkten är något att ha kvar eller om den ska tas bort. Och via en blogg kan man som sagt nå ut till många, vilket också kan vara kraftfullt, oavsett om det är något man gillar eller visar sitt missnöje inom.

      Som sagt, tusen tack för dina ord… 🙂

      ~ Ann-Sofie

      • cinasblogg Said:

        Hej igen!

        Ja, jag såg också att siffrorna som nämns i olika undersökningar varierar kraftigt. Det är inte lätt att veta vilken undersökning som är mest tillförlitlig. Den jag hänvisade till verkar vara gjord senast, men det betyder ju inte att den stämmer bäst med verkligheten. Det verkar inte som om Twitter själva vill avslöja några siffror?

        ~Carina

  2. […] Kommentar till Ann-Sofie Hellsén. Hennes essä hittar ni här: https://brunettenfia.wordpress.com/2011/05/25/preliminar-essa/ […]


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Kommentera

